Witaj na aniball-polska, potrzebujesz więcej informacji? Skontaktuj się z nami:
3 trymestr ciąży – jak spać?

3 trymestr ciąży – jak spać?

Temat ten nadal zastanawia wiele kobiet. Jako przyszła mama zapewne sama zastanawiasz się, jak spać w ciąży, żeby nie zrobić krzywdy ani sobie, ani swojemu dziecku. Tak naprawdę wszystko zależy od tego, w którym miesiącu jesteś. Podczas pierwszego oraz drugiego trymestru każda pozycja do spania będzie dozwolona, co spowodowane jest głównie mniejszym rozmiarem płodu. Na początku ciąży nie musimy się obawiać o to, czy uszkodzimy maluszka, śpiąc na przykład w pozycji żołnierza, jednak ta sytuacja zmienia się w 3. trymestrze ciąży. Jak spać w tym okresie? Jakie pozycje są najlepsze i najbezpieczniejsze dla Ciebie i Twojego dziecka?

Rodzaje pozycji sennych

Na początku warto wymienić kilka podstawowych rodzajów pozycji sennych, które zapewne nieświadomie przybierasz w nocy:

  • Pozycja płodu – spanie na boku z podwiniętymi rękami i nogami. Będzie bezpieczne w 1. i 2. trymestrze, jednak w miarę wzrostu maluszka pozycja ta stanie się po prostu niewygodna.
  • Pozycja kłody – spanie na boku z wyprostowanymi nogami i rękami ułożonymi wzdłuż ciała. Jest bezpieczne na każdym etapie ciąży. 
  • Pozycja żołnierza – spanie na plecach, nogi wyprostowane, ręce ułożone wzdłuż ciała. Jest niezalecane w 3. trymestrze. 
  • Pozycja rozgwiazdy – podobna do pozycji żołnierza, tyle że ręce mogą obejmować poduszkę i są zazwyczaj nad głową. Nie poleca się jej w 3. trymestrze.
  • Pozycja spadania – ciało ułożone brzuchem na dół. Bezpieczne tylko dopóki płód jest mały.

Jak spać w ciąży? 3. trymestr

Jak spać w 3. trymestrze ciąży? Najlepiej na prawym bądź lewym boku. Zasypianie na brzuchu i plecach nie będzie dobrym pomysłem – jest to wręcz niewskazane. Dlaczego nie powinnaś spać w ten sposób? Podczas leżenia na plecach ciężar macicy naciska na aortę i żyłę główną, co zmniejsza swobodny przepływ krwi. Dlatego spanie na plecach w 2. oraz szczególnie 3. trymestrze ciąży może być szkodliwe i nie jest zalecane. Natomiast, jeśli zdarzy Ci się obudzić w środku nocy w tej pozycji – nie panikuj. Ogólnie rzecz biorąc, w 3. trymestrze Twoje ciało będzie dawać Ci sygnały, co jest dla niego złe, np. pojawią się mroczki przed oczami podczas próby położenia się na plecach. Jest to właśnie naturalny, biologiczny znak, że powinnaś zmienić pozycję. Twój organizm podczas snu będzie starał się instynktownie uniknąć tej pozycji, więc nie masz się czego obawiać. Śpiąc, możesz nawet tego nie zauważyć. 

Leżenie lub spanie na brzuchu może z kolei powodować u Ciebie częstszą potrzebę oddawania moczu ze względu na ucisk pęcherza moczowego. Pamiętaj, żeby nie pić zbyt dużo płynów tuż przed spaniem.

Na którym boku spać w ciąży?

Wśród wielu przyszłych mam krąży mit o tym, że tylko spanie na lewym boku nie zaszkodzi dziecku. Jednak to właśnie powielanie tego mitu jest najbardziej szkodliwe. Według badań zarówno spanie na lewym, jak i prawym boku będzie bezpiecznym rozwiązaniem. Dobrze zakupić poduszkę ciążową, która zdecydowanie podniesie Twój komfort spania. Akcesoria tego typu dostępne są w wielu sklepach stacjonarnych i internetowych. Możesz również wziąć zwykłą poduszkę i włożyć ją między nogi podczas spania na którymś z boków. 

Warto, żebyś próbowała spać raz na lewym, raz na prawym boku – wtedy rozwój dziecka będzie przebiegał prawidłowo. To, jak śpisz w ciąży, może mieć konsekwencje w przyszłości. Dzięki częstej zmianie stron istnieje większa szansa, że Twoje dziecko nie będzie wymagało rehabilitacji po porodzie w szpitalu.

Komfort snu w ciąży

Zadbaj o komfort swojego snu. Zacznij od regulacji trybu życia oraz odpowiedniej diety. Unikanie stresu również jest bardzo wskazane. Porozmawiaj o swoich obawach z partnerem, włącz do swojego życia rytuały relaksacyjne i dużo wypoczywaj. Możesz dodać do codziennej rutyny wieczorną aktywność fizyczną, np. spacer, co pomoże Ci się odprężyć. Wybudzanie się w nocy w ciąży jest całkowicie normalne, gdyż wzrost hormonów ciążowych wpływa na fazy snu (wydłużenie snu płytkiego, skrócenie snu głębokiego). Większość kobiet ma z tym spory problem. Niestety, taki stan rzeczy będziesz musiała prawdopodobnie po prostu zaakceptować – jest to jednak kwestia bardzo indywidualna i nie jest powiedziane na pewno, że Cię to spotka.

Przeczytaj także artykuł: 9 miesiąc ciąży – kiedy się zaczyna i jak wygląda?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Badania kliniczne

Badania kliniczne wykazały, że stosowanie Balonika Aniball jest o wiele skuteczniejszą metodą unikania urazów pochwy podczas porodu niż masowanie krocza!

Zamów Aniball już dziś!

menu_banner1

Popularne
off

Koszyk